Výlet Karlštejnsko - Křivoklátsko

Délka výletu: 19,50 km
Doba výletu: 4:25 hod
Základní popis výletu
Brdská vrchovina, která se nachází jihozápadně od Prahy nabízí velké množství dlouhých procházek krásnou přírodou. Celé území Brd porůstá především hustý lesní porost, najdete zde skalní útvary i několik lesních luk.

Bodový popis výletu
Hostomice → Brdlavka → Velká Baba → Písek → Křižatky → Plešivec → Smaragdové jezírko → Lhotka → Lochovice

Zobrazit na mapě značené turistické trasy
Zobrazit na mapě značené cyklostezky

GPS souřadnice schránek v přírodě
K033 - Fabiánovo lože:
GPS formát 1: 49,79422° N, 14,05606° E
GPS formát 2: 49° 47,653' N, 14° 3,363' E
GPS formát 3: 49° 47' 39.2" N, 14° 3' 21.8" E
K034 - u Smaragdového jezírka:
- Problematická keška, možná ztracena.
- 2x nenalezena.

GPS formát 1: 49,82156° N, 13,99572° E
GPS formát 2: 49° 49,293' N, 13° 59,743' E
GPS formát 3: 49° 49' 17.6" N, 13° 59' 44.6" E

Základní popis trasy
Výchozím bodem trasy je železniční zastávka Hostomice, která leží na severním okraji městečka.
Po žluté značce se vydejte do centra kde si můžete prohlédnout kostel Nastolení sv. Petra v Antiochii, barokní Mariánský sloup a sochu sv. Jana Nepomuckého.
Z centra pokračujte od rozcestí cest společně s modrou značkou. Asi kilometr za městečkem sejdete ze silnice, opustíte žlutou značku a držíte se modré, která vede otevřenou krajinou až k okraji lesa. Přejdete malý potok a kousek za ním narazíte na větší cestu u níž modrá odbočuje vlevo až k mostku přes potok, kde je studánce Brdlavka se železitou vodou.
Od studánky půjdete po modré podél potoka Chlumava, podél úbočí kopce Malá Baba, jehož vrchol odejdete zleva.
Na křižovatce lesních cest v sedle mezi dvěmi vrcholy odbočíte po modré vlevo a přibližně po vrstevnici procházíte úbočím kopce Velká Baba na daší křižovatku. Zde se dáte vpravo na vrchol Velké Baby kde se asi 300 m severně od hlavního vrcholu nachází lože Fabiána, pána brdských lesů.
Od Fabiánova lože se vrátíte zpět na rozcestí odkud pokračujte po modré značce. Modrá po chvíli cesty křižuje silnici a vy pozvolna stoupáte úbočím vrchu Písek. Po asi 300 m vlevo odbočíte po naznačené lesní cestě, která vás dovede k místu s částečným rozhledem z úbočí. Odtud pokračujte stále po naznačené cestě vedoucí po vrstevnici úbočím Písku až přibližně po kilometru přijdete na rozcestí kde se vydáte po modré značce. Modrá začíná klesat na rozcestí a spolu s červenou pokračujete na místo zvané Křižatky.
Od Křižatek se držíte červené značky jež vás povede po rovné cestě zvlněným a zalesněným terénem. Dorazíte k silnici po níž se dáte na chvíli vlevo a vzápětí odbočíte po červené vpravo. Za silnicí mírně stoupáte na vrchol Plešivec.
Na jihovýchodní straně úpatí Plešivce na modré značce, asi 300 m po odbočením z červené můžete vidět zajímavý cca 2 m vysoký skalní blok, tzn. viklan. Přibližně 500 m pod vrcholem se zleva připojí zelená značka s spolu s ní pokračujte až na vrchol Plešivce. Zde můžete vidět velmi rozsáhlé a tajuplné hradiště, hrazené dvojicí mohutných valů. Jde o pozůstatky sídla z doby kultury knovízské.
Z Plešivce se držte zelené značky jež klesá severním úbočím kopce. Přetnete modrou značku a po chvilce dojdete k rozcestí u Smaragdového jezírka, které je pozůstatkem zatopeného lomu. Smaragdové proto, že po celý rok má smaragdově zelenou barvu.
Od jezírka sestoupíte severně po žluté vedoucí lesem k jeho okraji kde začíná obec Lhotka. Projdete obcí, v jejímž centru se žlutá značka stáčí a míří k rozcestí na okraj lesa, odkud se vydáte po červené vpravo. Otevřenou krajinou dojdete na okraj lesíka, podle něhož pokračujte k potoku Litavka. Přejdete po lávce potok a po chvilce dojdete k silnici po níž se vydejte vpravo. Přijdete k vlakové stanici odkud se můžete vrátit zpět do Hostomic nebo můžete pokračovat dále po modré a zelené až do centra obce Lochovice.
Uprostřed obce stojí původně gotická tvrz přestavěná na renesanční zámek, který byl později barokně a rokokově upraven. V současné době je zámek veřejnosti nepřístupný. Na místě staršího gotického kostela je vybudovaný kostel sv. Ondřeje, jehož zařízení je rokokové a mladší, hlavní oltář je barokizující. Jižně od středu obce na pravém břehu říčky Litavky můžete vidět hradiště o rozloze 7 ha, jež je z doby hradištní 10. – 12. století, od náměstí cca 500 m.

Zpestření na trase
Rozhledna na Studeném vrchu u Hostomic
Zachovalá původně zeměměřičská kamenná šestipatrová věž je veřejnost přístupná v létě. Zatím k ní nevede žádná turistická značka, pouze poblíž vede červená trasa. Najdete ji přesto snadno v terénu podle libovolné turistické mapy, kde vrchol Studeného označen je.

Spojení autem
Praha → Hostomice 55 min.
Lochovice → Praha 45 min.

Indicii a dobrou mňamku najdeš v

Restaurace U Frajerů

Základní popis:
Provoz restaurace s nabídkou teplých a studených jídel a nápojů.